Bewustmaken is de eerste stap

Een opruimrobot, een bal met een dynamo en hondenspeelgoed dat energie opwekt. Een greep uit de honderden creatieve toekomstwensen van basisschoolleerlingen die inmiddels in een tijdscapsule onder de grond begraven liggen. Ik geniet ervan hoe duurzaamheid via kindergedachten van een zwaar, soms negatief onderwerp verandert naar iets luchtigs en opgewekts, iets waar we met een glimlach naar kunnen kijken.

Dit maakt basisschoolleerlingen een ontzettend leuke doelgroep om mee te werken, maar het is tegelijkertijd ook een moeilijke doelgroep. In hoeverre maken kinderen zelf beslissingen die een impact hebben op het milieu? Bepalen zij of er binnen het gezin plastic tasjes voor boodschappen worden gekocht? Beslissen zij mee als het gaat om het duurzame karakter van kleding? Zullen zij ouders aansporen om seizoensgebonden groenten en fruit te kopen bij de lokale groenteboer? Het antwoord op al deze vragen is zeer waarschijnlijk nee. Toch denk ik dat dit juist de doelgroep is waar de meeste winst te behalen is.

Allereerst zijn deze basisschoolleerlingen de generatie van de toekomst. Zij zullen degene zijn die last (gaan) ondervinden van het gedrag van voorgaande generaties. Als zij op dezelfde manier van deze wereld willen genieten als ouders en grootouders, zullen zij voor verandering moeten staan. Juist voor hen is het onderwerp duurzaamheid ontzettend belangrijk.

Daarnaast is juist deze leeftijd in mijn ogen de meest belangrijkste stap in het bewustwordingsproces. Om uiteindelijk gedrag te kunnen veranderen moet je regelmatig en op veel verschillende manieren iets gehoord, gezien of gelezen hebben. Voor oudere generaties is het vaak moeilijk te begrijpen dat verandering noodzakelijk is. Zij hebben altijd op een bepaalde manier geleefd en in het verleden niet of nauwelijks gehoord hoe het anders kan en waarom dit belangrijk is. Het zal dus moeilijker voor hen zijn om aangeleerd gedrag te veranderen. Kinderen kunnen daarentegen nu al leren over het belang goed voor onze aarde te zorgen, zodat ze in de toekomst bewuster keuzes kunnen maken.

Betekent dit dat we de kinderen moeten gaan waarschuwen, bang maken of lange betogen moeten gaan houden over duurzaamheid? Voor mij zeker niet! Ik wil de kinderen graag meegeven dat duurzaamheid leuk is, dat het geen beperking is maar juist kansen biedt. Dit doen we door kinderen spelenderwijs bewust te maken. Zo leren ze in onze bewustwordingscampagne over duurzaamheid door een spannend verhaal met een echte superheld: Detective D. Ze spelen spellen als “verbruik-memory”, knutselen zonnepanelen en maken duurzame toekomstwensen. Daarnaast kunnen ze op het energiescherm zien hoeveel energie de zonnepanelen nou eigenlijk opwekken. Nu zegt 22 kiloWatt ze waarschijnlijk niet zoveel, dus vertalen we het naar hun eigen leefwereld: die 22 kiloWatt staat bijvoorbeeld gelijk aan 40 uur voetballen of 374 uur tv kijken.

Door de bewustwording op deze manier in te steken behalen we het resultaat waar ik het allemaal voor doe: kinderen hebben op een leuke manier kennis gemaakt met het onderwerp duurzaamheid en kijken hier met een glimlach op terug.

2018-07-17T09:09:35+00:00 17 jul 2018|